Chiropractie de Koning Venlo-Blerick

chiropractie

Behandeling

Een chiropractische behandeling moet uw wervelkolom weer soepel en functioneel maken. Hiervoor gebruikt de chiropractor specifieke druktechnieken die op een speciale behandelbank worden uitgevoerd. Behandelen kan op vele manieren en is afhankelijk van de klacht en de patiënt.

3 fases van de behandeling

Echografie

Echografie, ook wel echoscopie genoemd, is een techniek die gebruikmaakt van geluidsgolven die zich door het lichaam verplaatsen en op grensvlakken tussen zachte en hardere structuren reflecteren. Wij maken gebruik van echografie als aanvullend onderzoek naast het reguliere onderzoek. Het onderzoek is snel, gemakkelijk en comfortabel en kan zo nodig meerdere keren herhaald worden.

Met behulp van echografie kunnen we een goed beeld krijgen wat de oorzaak van pijnklachten kan zijn van bijvoorbeeld pezen, spieren en gewrichtsbanden. Echografie zetten wij in bij bijvoorbeeld spierblessures/rupturen, peesblessures (scheur, verkalking, ontsteking), slijmbeursontstekingen, cysten en vochtophopingen.

Shockwave therapie

Shockwave therapie is een oplossing voor chronische klachten of aandoeningen. Deze therapie wordt ingezet bij schouderklachten (met of zonder verkalking), tennis- of golferselleboog, hielspoor, langdurige pijn onder de voetzool, achillespeesproblemen, chronische nek-, schouder- en/of rugklachten en spanning, pijn rondom knie of enkel.

Hoe werkt het? Denk aan een vliegtuig dat door de geluidsbarrière gaat. De schokgolf die daarbij ontstaat wordt door de lucht geleid en laat van afstand uw ramen trillen. De golven uit het shockwave-apparaat geven een soortgelijke trilling. Shockwave-apparatuur wekt schokgolven op met relatief veel energie: de golven verplaatsen zich door het lichaam naar de locatie van de aandoening. De energie wordt in het pijnlijke weefsel opgenomen. Het lichaam reageert door het vrijmaken van herstelstimulerende stoffen met snel weefselherstel tot gevolg.

Om een duidelijk beeld te krijgen van uw klacht(en) zal de chiropractor eerst een echo maken voordat er gestart kan worden met shockwavetherapie.

Zowel echografie als shockwave therapie maakt onderdeel uit van uw behandeling, hiervoor worden geen extra kosten berekend.

Pijn schouders behandeling chiropractor
Rugklachten hernia ischias artrose

Klachten

Een chiropractor behandelt vooral mensen met klachten aan de nek, (lage) rug en schouders. Ook als u last heeft van hoofdpijn, migraine, tintelingen in armen / benen en duizeligheid kunt u bij ons terecht.

Pijn en stijfheid door artrose (slijtage) kunnen doorgaans sterk verminderen met chiropractische behandelingen.

Statistisch staat vast dat 85% van de bevolking vroeg of laat rugklachten krijgt. Meestal herstelt het lichaam vanzelf. Sommige mensen houden echter last van een zeurend, stijf gevoel in de rug.

Oorzaken

Klachten kunnen veroorzaakt worden door fysieke, emotionele en chemische stressfactoren. Bij fysieke stress moet u onder meer denken aan zwaar werk, een verkeerde houding of een ongeval.

Emotionele stress kan te maken hebben met het verlies van een dierbare, een relatieprobleem of financiële zorgen. Chemische stressfactoren tenslotte hangen samen met een slecht dieet, te weinig vochtinname en hormonale onbalans.

Over chiropractie

Chiropractie is afgeleid uit de Griekse woorden Cheiros (Hand) en Pratto (beoefenen) en betekent: “met de hand beoefen”, wat precies de werkwijze van de chiropractor weergeeft.

Chiropractie is een natuurlijke behandelwijze die in 1895 geïntroduceerd is door de Amerikaan D.D. Palmer.

Palmer (1844-1913) schreef in navolging van Hippocrates, de vader van de geneeskunde, een groot aantal kwalen toe aan het niet goed functioneren van de beschermheer van ons zenuwstelsel; de wervelkolom. Vrij vertaald: voor een goede gezondheid is het erg belangrijk dat de wervelkolom optimaal functioneert.

De eerste chiropractiepraktijk in Nederland werd in 1968 geopend. Inmiddels zijn ongeveer 225 chiropractoren in ons land actief. Wereldwijd zijn er ongeveer 90.000 chiropractoren werkzaam. Chiropractie is daarmee na de ‘klassieke’ geneeskunde en tandheelkunde in grootte de derde tak van gezondheidszorg van de westerse wereld.

Wat is chiropractie
Scroll naar boven